Skip to main content

Povodom obeležavanja prvomajskih i uskršnjih praznika Online centar i ekspoziture neće raditi počev od srede 1.maja, do utorka 7. maja. 

Želimo Vam srećne praznike!

 

Bezbednost i prevare na internetu - na šta obratiti pažnju prilikom plaćanja karticama online?

Zbog ubrzanog načina života vi sve češće kupovinu obavljate online. Razumemo vas – praktičnije je, brže i tako fantastično kada sve stigne na kućnu adresu, bez gužve i traženja parkinga. Međutim, pored brojnih prednosti koje pruža plaćanje karticom online , postoji nešto na šta bi trebalo da obratite pažnju, a to su online prevare. Baš zato, evo nekoliko stvari koje bi trebalo da znate kako biste povećali svoju internet sigurnost. 

Šta je cyber kriminal iliti online prevara?

Cyber kriminal je oblik kriminalnog ponašanja u kome se počinilac služi tehnologijom i/ili internetom kako bi došao do svog cilja u čijoj je osnovi zla namera. Obično se pod ovim pojmom podrazumeva online prevara u vidu krađe novca, podataka o karticama, ličnih podataka i sl. 

Koje vrste prevara na internetu  postoje?

Dobili ste mejl, od advokatske kancelarije iz Amerike u kojem vam saopštavaju da ste baš vi srećni dobitnik nasledstva vaše pokojne tetke, koje se meri u milionima, te je samo potrebno da dostavite nekoliko podataka o tekućem računu? Možda vam je stigla poruka u kojoj vam govore da je vaša pošiljka zadržana na carini, te da je potrebno da kliknete na link kako biste izvršili određenu uplatu? Možda vam se javio nepoznati profil na Fejsbuku, te vam saopštava da uz minimalni ulog u kripto valutu možete postati ozbiljno bogat čovek?

Da, ovo su samo neke od prevara, a iako deluju „smešno i providno“, veliki broj ljudi u to poveruje. Svakako, cyber kriminalci su kroz godine razvili sofisticiranije metode, te sve izgleda mnogo realnije, pa je sve veći broj prevara. A koji su najčešći oblici internet prevara?

Klasična online zloupotreba kartice

Izgubili ste karticu ili je neko došao u posed podataka o kartici, te je uz te podatke izvršio kupovinu online putem. Ovo je jedan od najčešćih vidova kada su u pitanju online prevare.

Lažni (e-commerce) sajt

Ovo je takođe veoma često, a naziva se još i udružena prevara, jer se za ovakav vid prevare kriminalci često udružuju. Sve funkcioniše kao i kod bilo kog online sajta, s tim da ovi sajtovi u stvari nisu prava e-commerce platforma, već samo privid. Nakon što korisnik unese podatke sa kartice, kriminalci ih presretnu i iskoriste za skidanje veće sume novca ili za zloupotrebu podataka. Često se desi da kupci  dobiju proizvod koji je znatno slabijeg kvaliteta, ali se to na prvi pogled ne vidi, pa prođe i duži vremenski period pre nego što se primeti da nešto nije u redu.

Nagradne igre

Gotovo većina internet prevara ima zajedničku crtu – a to je nagradna igra ili neki vid dobitka (nerealni popust i sl.). Pozivi na učešće se uglavnom šalju preko poruka na društvenim mrežama ili putem mejla, a neretko hakeri postavljaju i lažne banere na razne sajtove, koji deluju jako primamljivo.

Phishing 

Phishing je takođe jedan od najčešćih vidova cyber kriminala. To su uglavnom mejlovi/ poruke koji igraju na kartu urgentnosti – nešto brzo morate platiti, uraditi, proslediti ili će doći do posledica. Fišing mejlove je na prvu teško prepoznati, jer se kriminalci uglavnom predstavljaju kao vaša banka, poznata kompanija ili neka društvena mreža. Sve može izgledati dosta realno, kao na primer: „Neko je pokušao preko novog uređaja da pristupi Vašem Facebook nalogu. Molim vas ostavite šifru i potvrdite da ste to zaista bili Vi.“ ili slično.

Da li je moguće postići veću sigurnost na internetu prilikom online kupovine?

Iako na prvi pogled pokušaji ovakvih prevara mogu izgledati uverljivo, ipak postoje načini da to otkrijete, a ovo su neki od njih:

  • Domen sajta – hakerski sajtovi, napravljeni samo za prevaru, na prvi pogled mogu delovati kao sajt vaše banke, ali dovoljno je samo jedno slovo ili pogrešan domen (na primer sajt vaše banke može biti na domenu .rs,  a link vas vodi na sajt koji ima domen .co)
  • Greška u email adresi – takođe, dobro obratite pažnju na email adrese sa kojih vam stižu ponude, upiti, jer samo jedno slovo može biti pogrešno, a da to ne primetite
  • Sumnjivi linkovi – Ukoliko vam neko prosledi link sa nepoznate mejl adrese, nemojte kliknuti na link!
  • Elementi hitnosti, iznenađenja i neverovatnih nagrada  – Ukoliko vas neko poziva na hitnu reakciju ili vam nudi neverovatne ponude, novac ili nagradu, koje su previše dobre da bi bile istinite, sigurno se radi o prevari.
  • Jezik poruke i slovne greške  –  Iako to zvuči neverovatno, s obzirom da se kriminalci trude da sve izgleda savršeno, fišing mejlovi i sajtovi često imaju slovne greške, a nekada se u porukama koriste i dva pisma (npr. ćirilica i latinica). Ipak, nekada čitamo i mehanički, u brzini, pa ne obratimo pažnju, a upravo na to računaju oni koji žele da nas prevare.

Kako da online plaćanje bude sigurnije ili kako da poboljšate svoju bezbednost na internetu? 

  • Kupujte samo od proverenih brendova – ukoliko praktikujete online kupovinu savetujemo vam da to uvek činite na zvaničnim sajtovima brendova i velikih trgovinskih lanaca. Naravno, to ne znači da treba izbegavati male biznise, ali dobro proverite njihove društvene mreže, sajt i sve ostale platforme.
  • Nemojte pozajmljivati platnu karticu nikome – karticu je banka izradila i uručila vama lično, a davanjem kartice na korišćenje drugim licima gubite nadzor nad istom.
  • PIN kod samo vi treba da znate – Ukoliko drugo lice dođe do saznanja o PIN kodu za vašu platnu karticu ista može biti zloupotrebljena, i sredstva vašeg računa korišćenja bez vašeg znanja ili odobrenja.
  • Nikada nemojte slikati zadnju stranu kartice – nikome, nikada nemojte slati sliku zadnje strane vaše debitne ili kreditne kartice. Tu se nalazi CVV broj, a to je kontrolni broj, bez koga se ne može izvršiti online plaćanje.
  • Izaberite opciju da vam prilikom svake transakcije stigne SMS poruka – a to možete uraditi prilikom otvaranja računa ili možete pozvati naš Online centar. Tako uvek možete pratiti troškove  i reagovati u slučaju prevare. 
  • Smanjite limit na kartici – Kod nas je limit podešen na 5000€, ali uvek možete zatražiti od banke da vam smanje limit na kartici. Tako se takođe može umanjiti zloupotrebljeni  iznos sredstava kod eventualne prevarne radnje u slučaju krađe kartice ili drugih važnih podataka.

Kako može izgledati zloupotreba platnih kartica?

Već smo vam objasnili da se prevaranti služe raznim metodama kako bi došli u posed tuđeg novca. A evo dva primera:

zloupotreba kartica

Dakle, ovde vidimo da je korisniku stigla poruka putem koje se obaveštava da ažurira svoj nalog za video on demand platformu Netflix. Ukoliko imate nalog na ovom sajtu ili ste pretplatnik sličnih sajtova znate da kompanije ovog tipa nikada ne šalju ovakve poruke, već vam sve stiže na mejl sa koga ste prijavljeni. U većini slučajeva novac vam se automatski skida sa računa koji ste upamtili na sajtu i vi dobijate izveštaj početkom svakog meseca, dok pretplatu otkazujete direktno na sajtu.

zloupotreba kartica


Takođe i ovo je čest primer. Ipak, bitno je da znate da kurirske službe ne šalju ovakve poruke, kao i da u većini slučajeva svoju pošiljku možete pratiti preko neke od aplikacija kurirskih službi. Takođe, ukoliko ste nešto poručili, a stigne vam ovakva poruka najbolje je da kontaktirate direktno kurirsku službu i proverite stanje pošiljke. 

Šta raditi ukoliko se desi prevara na internetu?

Savetujemo vam da se pridržavate saveta za bezbednost na internetu koje smo naveli, no ukoliko postanete žrtva prevare na internetu evo kako da postupite:

 

  1. Kontaktirajte naš Online centar na broj 011 2057 000 (za pozive sa mobilnog telefona) ili na broj 0700 700 000 (za pozive iz fiksne mreže). Naše kolege su vam na raspolaganju 24h dnevno.
  2. Izaberite opciju pod rednim brojem 1, koja se odnosi na sve probleme u vezi sa karticama.
  3. Zatražite blokiranje kartice – takođe, naše kolege će vam proveriti kod kog trgovca (na kom sajtu) je izvršeno plaćanje, u koje vreme i koji je tačan iznos (potvrdu možete zatražiti i na mejl adresu).
  4. Zatim popunite zahtev za reklamaciju i prosledite ga na mejl srb.kontakt@procredit-group.com .
  5. Vaša reklamacija se prosleđuje Mastercardu – a odgovor dobijate u roku predviđenom pravilima kartičarske kuće.

 

Zanima vas još i….

Da li su vam za online kupovinu potrebne kartice za internet plaćanje?

Ne. Sa našom Mastercard karticom možete kupovati online, samo je bitno da budete oprezni, te da se uvek pridržavate saveta koje smo naveli.

 

Da rezimiramo – Ovaj tekst nije tu kako bi vas odgovorio od online kupovine. Naprotiv, internet i tehnologija su nam olakšali mnogo toga, pa tako i sam šoping, a prevare se dešavaju i u offline svetu. Bitno je da uvek budete obazrivi, te da se pridržavate ovih nekoliko ključnih saveta.